Atimti arbatpinigiai – nauda visiems? Kam priklauso arbata?

Ateinate į restoraną, padavėjas jums atneša valgiaraštį, pasižymi, ko pageidaujate ir pastato ant stalo lėkštę su pasirinktu patiekalu. Bet… Tai ir yra viskas, ką dėl jūsų nuveikia padavėjas. Ir už ką jam paliekate arbatpinigių. Ar kada susimąstėte, kiek ir kieno pastangų iš tiesų reikia, kad pasirinktas kepsnys, salotos ar kokteilis jus pasiektų? Ar arbatpinigių tikrai nusipelnė tik padavėjas?

Amerikoje vis sparčiau įsitvirtina nuomonė, kad yra kitaip. Nors kone prieš šimtmetį čia įstatymu buvo įtvirtinta, kad arbatpinigiai priklauso padavėjams, o pastaruoju metu ir jų dydis gerokai išaugo – nuo standartu laikytų 15 procentų iki 22 procentų bendros sąskaitos sumos – vis daugiau restoranų, kavinių ir kitų viešojo maitinimo įstaigų mėgina šios tendencijos atsisakyti. Ir tokiu sprendimu tikrai nesiekiama atimti iš padavėjų galimybės papildomai užsidirbti, netgi priešingai. Restoranų savininkai nurodo keletą svarių priežasčių, kodėl ši sistema naudinga ne tik jiems, bet ir personalui bei klientams.

Jokio spaudimo mokėti daugiau

Žinoma, tokia reforma gali sukelti daugelio pasipiktinimą, mat būtent padavėjas yra tas žmogus, su kuriuo bendrauja klientas, kuris gali patarti, padėti išsirinkti, įtakoti užsisakyti daugiau ir pan. Beveik įprasta manyti, kad arbatpinigiai – tinkamiausias būdas įvertinti personalo bendravimo kultūrą ir įgūdžius aptarnauti. Vis dėlto, kaip ir bet kuris kitas restorane dirbantis asmuo, padavėjas už tai gauna vadovo numatytą atlygį, todėl nemaža dalis klientų paprasčiausiai nemato priežasties, kodėl turėtų mokėti daugiau, nei kainuoja užsakytas maistas. Manoma, kad panaikinus arbatpinigių kultūrą, restorano lankytojai jaučiasi laisviau, išvengiama nesusipratimų, todėl tokia vieta jiems atrodo jaukesnė ir čia maloniau sugrįžti.

Pareiga rūpintis darbuotojais

Kita vertus, savo darbuotojais labiau įpareigoti rūpintis ir restoranų savininkai. Ši tendencija ypač ryški mūsų šalyje, kur dažnai arbatpinigiais tikimasi kompensuoti nedideles padavėjų algas. Tokiu būdu vadovai tarsi nusimeta atsakomybę nuo savo pečių – padavėjas užsidirba tiek, kiek jį vertina klientas. Atsisakius arbatpinigių pastarieji įpareigojami labiau rūpintis darbuotojais, jų atlyginimu ir darbo sąlygomis. Kaip kompensuoti šias išlaidas? Problema puikiai išspręsta kai kuriuose Amerikos (ir kitų šalių) restoranuose, kur arbatpinigiai, kaip administravimo mokestis, įtraukiamas į sąskaitą. Tokiu būdu pinigai surenkami į maitinimo įstaigos biudžetą ir yra paskirstomi būtiniausioms išlaidoms padengti, pavyzdžiui, pakelti padavėjams atlyginimus. Juk kuo geresnės sąlygos dirbti – tuo daugiau motyvacijos, tuo laimingesnis klientas.

Kolektyvo vienybė

Šią reformą jau įgyvendinę restoranų savininkai pastebi, kad laimingesnis ne tik klientas, bet ir visas kolektyvas. Darniai dirbdami dėl vieno tikslo – aptarnavimo kokybės, jie tampa vieningesni, mat surinktas administravimo mokestis (arbatpinigiai) paskirstomi ne tik padavėjams, bet ir virtuvės darbuotojams, indų plovėjams ir kt. Pavieniais buvę darbuotojai tampa komanda, todėl gerėja darbo našumas ir atmosfera.

Kainų stabilumas

Nenoras kelti kainas daugelio restoranų vadovų įvardijama kaip pagrindinė arbatpinigių atsisakymo priežastis. Kylantys ar įvedami nauji mokesčiai (naujausios mokesčių reformos tikrai nedžiugina ir Lietuvos verslininkų) verčia mąstyti apie biudžeto didinimą. Atrodo, paprasčiausias kelias tai padaryti – pakelti kainas, tačiau daugeliui restoranų ir kavinių tai tolygu bankrotui. Įtraukus arbatpinigius į bendrą sąskaitą, kainos lieka nekitusios, o kadangi didžioji dalis lankytojų juos šiaip ar taip paliktų – tai du zuikiai vienu šūviu. Tiesa, buvo pastebėta, kad tik įvedus reformą – klientų srautas sumažėjo, tačiau ilgainiui visi pajuto sprendimo naudą ir jokios žalos restoranai nepatyrė.
Ar ši reforma prasminga ir turi ateity Lietuvoje? Užsienio restoranų patirtis rodo, kad atsakingai valdomos papildomos lėšos yra puiki galimybė sėkmingai vystyti verslą. Reikia tik apdairiai jas skirstyti ir sąmoningai motyvuoti kolektyvą, kad nenukentėtų aptarnavimo kokybė ir klientų patirtis.

Šaltiniai:

https://www.entrepreneur.com/article/253525
https://www.entrepreneur.com/article/246972
https://www.entrepreneur.com/article/234805
http://www.restaurantbusinessonline.com/10-groundbreaking-concepts-2017/daily-provisions

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *